EU’s tømmerforordning, også kaldet EU’s tømmerlov eller EUTR, har været gældende siden 3. marts 2013. Den er ophævet og erstattet af forordningen EU Deforestation-Free Regulation(EUDR), som trådte i kraft den 29. juni 2023 og finder anvendelse fra 30. december 2024.
EUTR anvendes dog fortsat frem til 31. december 2027 for træ og træprodukter, som er fremstillet før 29. juni 2023 og sat på markedet før 30. december 2024.
EUTR introducerede et forbud mod import af ulovligt fældet træ. Derudover påbydes virksomheder at indføre et påpasselighedssystem (due dilligence) der skal minimere risikoen for at handle med ulovligt træ.
Forbuddet gælder alene dem, der bringer træet i omsætning på EU’s marked første gang. Det vil overvejende sige importører af ikke-europæisk træ samt EU’s skovejere.
For alle forhandlere af træ og træprodukter i EU, også dem som blot videresælger træ og træprodukter efter at træet er bragt i omsætning på EU’s marked første gang, indføres en pligt til at holde styr på, hvem træet er købt af og hvem det er videresolgt til. Denne information kræves bevaret i mindst 5 år.
Forordningen omfatter stort set alle trævarer (med få undtagelser som genbrugstræ, printede papirvarer og mindre træprodukter som f.eks. håndværk) fra alle oprindelseslande, uanset om de er produceret i eller uden for EU. Se nedenfor hvilke varer der er omfattet af forordningen.
Lovligt træ defineres, ligesom under en FLEGT partnerskabsaftale, i relation til lovene i det land hvor træet er fældet, og omfatter relevant skov- og miljølovgivning, handels – og skattelovgivning, samt lovgivning der sikrer lokalbefolkningens rettigheder i forbindelse med træfældningen.
Træ med en FLEGT- og CITES-licens anses for at være lovligt fældet, og er ikke underlagt ‘Due diligence’-forpligtelsen i henhold til EUTR.
Forordningen indeholder ikke krav om at træets legalitet skal være bevist, men forordningen specificerer elementer i et påpasselighedssystem (due dilligence-system), som virksomhederne skal etablere. Dette inkluderer metoder til at sikre information om træprodukterne, herunder oprindelsesland, mængde eller vægt, oplysninger om hvem varerne er købt af og solgt til, samt information, der viser at lovgivningen i oprindelseslandet er efterlevet.
Der stilles også krav om, at virksomheder laver en risikoanalyse, der gør dem i stand til at undgå handel med illegalt træ. Undtagen hvor risikoen kan siges at være ubetydelig, er virksomhederne forpligtet til at gøre foranstaltninger, som f.eks. at kræve yderligere dokumentation af lovlighed fra sælger eller via tredjepartsverifikation.
En træhandler har ret til selv at etablere et påpasselighedssystem, eller til at bruge et system etableret af en overvågningsorganisation, en såkaldt MO (Monitoring Organisation), der er godkendt af EU-kommissionen og kontrolleret af kompetente myndigheder i de enkelte EU-medlemslande.
Sanktioner for ikke at efterleve forordningen vedtages af de enkelte EU-medlemslande.
Læs mere i Dansk Træforenings FAQ om EUTR
Se den fulde lovtekst her (pdf):
Læs mere om EU Timber Regulation på Europakommissionens hjemmeside
EU-Kommissionen har udgivet et guidance document der giver uddybende fortolkninger af centrale begreber i EUTR. Dokumentet er ikke juridisk bindende. Dokumentet præciserer bl.a. begreber som ‘placing on the market‘ og ‘ubetydelig risiko‘.
Dokumentet er tilgængelig fra Kommissionens hjemmeside via dette link: EUTR Guidance document.
I alt 333 toldkoder er omfattet af EUTR.
Antal toldkoder: | |
Trævarer under kapitel 44: | 161 |
Papir og papirmasse under kapitel 47 og 48: | 11 |
Præfabrikerede bygninger af træ under kapitel 94: | 1 |
I alt: | 333 |
Se listen over samtlige toldkoder her: Toldkoder omfattet af EUTR
Se liste over træ- og træprodukter der i øjeblikket ikke er omfattet af EUTR: Toldkoder IKKE omfattet af EUTR
Da EU-Kommissionen i 2003 vedtog den såkaldte FLEGT handlingsplan meddelte den samtidig, at den ønskede at gennemføre en analyse af yderligere lovgivnings-tiltag som kunne supplere handlingsplanen.
Overvejelserne var bl.a. at etablere lovgivning, der bredt kunne forhindre import af illegalt træ til EU. En bredere lovgivning adresserer det forhold at partnerskabsaftalerne netop er frivillige og at der kan være træproducerende lande som ikke ønsker at indgå aftale med EU.
I 2008 udmøntede det sig til et lovforslag fra EU-Kommissionen, som ledte til EU Parlamentets og Rådets vedtagelse af EU’s Timber Regulation den 3. december 2010. Efter en overgangsperiode, hvor sekundær lovgivning skal etableres og hvor erhvervet kan tilpasse sig forordningens krav, fik lovgivningen effekt fra den 3. marts 2013.
EUDR - EU landevurderinger 🔑
26-05-2025
Antidumping-sag AD 729: Registrering af import af nåletræskrydsfiner fra Brasilien 🔑
22-05-2025
Generalforsamling 2025: Referat, beretning og præsentationer 🔑
21-05-2025
Styrelsen advarer om import af birke-krydsfiner 🔑
15-05-2025
Antidumpingundersøgelse hårdttræskrydsfiner fra Kina AD717 🔑
13-05-2025
USA/EU told - toldkoder der omfattes EU modsvar 🔑
05-05-2025