Trods lovgivning og sanktionspakker flyder russisk træ stadig ind i EU, mens europæiske penge flyder tilbage til den russiske stat. Politikere, myndigheder og virksomheder på tværs af Europa bør gå fælles ind i kampen.
Før angrebskrigen i Ukraine eksporterede den russiske stat trævarer for cirka 96 milliarder kroner. Heraf kom de 25 procent til EU. De nuværende sanktioner mod Rusland burde betyde, at den procentsats i dag var lig nul.
Men sådan ser realiteterne desværre ikke ud.
Som Dagbladet Børsen har afdækket gennem en længere artikelserie, fortsætter strømmen af russisk træ ufortrødent ind over EU’s grænser. Artiklerne beskriver alt fra snyd med papirer og toldkoder til yderst kreative metoder og pengestrømme, der kraftigt tyder på omgåelse af både sanktioner og EU’s tømmerforordning (EUTR) via tredjelande.
I en helt ny, omfattende undersøgelse af salgsmønstre og -kanaler fra EU-Kommissionen dokumenteres det, at russisk birkekrydsfiner finder vej til Europa gennem Tyrkiet og Kasakhstan.
Disse omgåelser af sanktionerne betyder i praksis en åben bagdør til EU for ulovlige varer, der er med til at finansiere og forlænge Ruslands krig mod Ukraine. Størstedelen af Ruslands skove er nemlig statsejede og derfor tæt forbundet med Kreml.
Præcis hvor meget ulovligt træ, der finder vej ind i EU, ved vi ikke. Men med Børsens afdækning og EU-Kommissionens undersøgelse får vi indblik i, hvordan det sker – og dermed hvor der skal sættes ind for at komme uvæsnet til livs.
Kampen mod ulovlig import af russisk træ kan træbranchen ikke kan vinde på egen hånd. Det samme gælder for den enkelte nationalstat: Problemet kan ikke løses af ét medlemsland alene. Skruer man op for indsatsen i ét land, flytter den illegale import sig blot et andet sted hen.
Der er derfor brug for en styrket fælles europæisk indsats. Og der er brug for, at virksomheder og myndigheder går fælles ind i kampen.
Alle virksomheder – uanset hvor de er i værdikæden - skal være bevidste om det aktuelle risikobillede og udvise største agtpågivenhed for at undgå at overtræde EUTR og EU’s sanktioner ved import.
Samtidig er det helt afgørende, at myndighederne i Danmark og på tværs af EU fører en aktiv, stringent og ensartet tilsynslinje. Det forudsætter flere ressourcer til at kontrollere det træ, der kommer ind over grænserne, og at myndighederne hele tiden udveksler viden og erfaringer – både med hinanden og med virksomhederne.
I kølvandet på Børsens artikelserie er der rejst en række spørgsmål til miljøminister Magnus Heunicke (S) om Miljøstyrelsens tilsyn, og hvorvidt myndighederne i Danmark og EU har tilstrækkelige ressourcer til at føre kontrol på området. Vi ser frem til at høre svaret.
Sideløbende med flere ressourcer til myndighederne opfordrer vi også til en stramning af sanktionsteksten vedrørende import af træ.
I lighed med vores europæiske søsterorganisationer har vi derfor rakt ud til de respektive landes ansvarlige minister – i Danmarks tilfælde udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) – med et konkret forslag om, at træ får samme vilkår som stål i den næste sanktionspakke fra EU.
Stål er ulovligt at importere, hvis det har sin oprindelse i Rusland, uanset om det er forarbejdet i et ikke-EU-land, punktum. Men trods EUTR’s forbud mod at importere russisk træ, kan man ifølge sanktionsbestemmelserne godt gøre det alligevel, hvis træet er forarbejdet i tilstrækkelig grad i et andet land. Så ændrer produktets oprindelsesland sig nemlig.
En ensartethed af teksten vil være en enkel måde at få en utvetydig forståelse af en vares oprindelsesland, og dermed gøre sanktionsbestemmelserne lettere for myndighederne at håndhæve.
Langt de fleste virksomheder gør alt, hvad de kan for at efterleve lovgivningen.
Men så længe enkelte brodne kar går under radaren, vil russiske trævarer fortsat komme ind over grænsen og frit flyde mellem EU-landene – og det betyder en forvridning af konkurrencen og en erodering af de sanktioner, der er sat i verden for at svække Ruslands muligheder for at tjene penge til at fortsætte krigen.
Børsens artikler har kastet et afslørende lys over metoder og mønstre i den ulovlige trævarestrøm. Nu er det op til ansvarlige politikere at få stoppet strømmen.
En ændring af sanktionsteksten sammen med en markant forøgelse af ressourcerne til de myndigheder, der skal håndhæve sanktionerne, vil være et godt sted at starte.
CITES - møde om sagsbehandlingstider 🔑
19-12-2024
Antidumpingundersøgelse hårdttræskrydsfiner fra Kina - registrering af import 🔑
18-12-2024
EUDR-udsættelse vedtaget i EU-Parlamentet 🔑
18-12-2024
Pressemeddelelse: Ny vidensbank samler og deler brandtests af biogene byggematerialer
11-12-2024
EUDR - Et skridt tættere på 12 måneders udsættelse 🔑
04-12-2024
Nyt partnerskab for dansk træbyggeri
28-11-2024